Google Zoekwoordplanner Gebruiken voor SEO (Gratis & Betaald)!

Google Ads: Zoekwoordplanner Gebruiken

Als ik wil weten hoe vaak er naar een bepaalde zoekopdracht in Google wordt gezocht, ga ik naar de Google Zoekwoordplanner. Voor mij is het gebruik van deze tool als… ademen! Het gaat vanzelf :). Omdat dit niet voor iedereen geldt, leg ik je in dit blog uit hoe je deze tool gebruikt.

Om het je wat makkelijker te maken, kun je via onderstaande links door dit blog navigeren:

  1. Even een stukje achtergrond
  2. Zoekvolumes achterhalen met Google Zoekwoordplanner

Even een stukje achtergrond…

De Google Zoekwoordplanner is officieel onderdeel van Google Ads (voorheen Google AdWords). De tool is primair bedoeld om te gebruiken als je adverteert in Google. Dat verklaart meteen waarom je termen als Kosten, Gem. CPC, Planoverzicht en Advertentiegroepen terugziet. Die zijn in essentie relevant voor SEA specialisten. Niet voor SEO specialisten.

Zoekvolumes achterhalen met de Google Zoekwoordplanner

Toch gebruiken veel SEO specialisten de tool ook. En dat is niet zo gek. De tool biedt namelijk een van de makkelijkste manieren om te zien hoe vaak er naar een zoekopdracht wordt gezocht. En bij veel SEO trajecten staat zoekvolume aan de basis van goede resultaten.

Je kunt de Google Zoekwoordplanner op 2 manieren gebruiken:

  • Betaald
  • Gratis

Met betaald bedoel ik dat je wel adverteert in Google. Met gratis bedoel ik dat je niet adverteert in Google.

Google Zoekwoordplanner Betaald gebruiken

  • Nodig: Google Account + Actieve Advertenties

De makkelijkste manier om zoekvolumes in de Google Zoekwoordplanner te zien is als je actieve advertenties hebt. Ofwel, je betaalt Google geld (via advertenties) en zij geven je data om op te sturen.

Maar hoe zie je de zoekvolumes? Volg daarvoor onderstaande stappen.

Ik ga er trouwens vanuit dat je al een Google Account hebt, want hoe kun je anders adverteren ;).

Stap 1: Log in bij Google Ads.

Stap 2: Klik bovenin op ‘Tools en Instellingen’ en vervolgens links in het dropdown op Zoekwoordplanner:

Ga naar de Google Zoekwoordplanner

Stap 3: Klik vervolgens op ‘Zoekvolume en prognoses bekijken’:

Zoekvolumes en Prognoses Bekijken in de Google Zoekwoordplanner

Stap 4: Vul de zoekwoorden in waar je het zoekvolume van wilt weten en klik vervolgens op ‘Aan de slag’:

Zoekwoorden Invullen in de Google Zoekwoordplanner

Stap 5: Je krijgt nu prognosecijfers te zien. Klik daarom eerst op ‘Historische Statistieken’:

Google Zoekwoordplanner: Klik op Historische Statistieken

Stap 6: Bekijk hoeveel er gemiddeld per maand naar elk zoekwoord wordt gezocht:

Gemiddelde Hoeveelheid Maandelijkse Zoekopdrachten in de Google Zoekwoordplanner

Stap 7: Het zoekvolume dat je ziet is gemiddeld. Kijk daarom ook altijd even naar de trend. Per zoekwoord zie je de trend in het kleine blauwe figuurtje rechts van het zoekvolume. Je kunt ook kijken naar de grote grafiek boven alle data (maar die toont de trend van alle zoekwoorden samen):

Trendanalyse in Google Zoekwoordplanner

Even ter illustratie. In mijn voorbeeld met bordspellen top 10 zie je twee grote pieken. De eerste is rond de feestdagen. De tweede in maart kwam door COVID-19. Mensen zaten toen thuis en zochten nieuwe bordspellen om zich te vermaken.

Google Zoekwoordplanner Gratis gebruiken

  • Nodig: Google Account

De gratis methode is omslachtiger dan de betaalde methode, maar naar mijn mening goed te doen.

Je kunt in ieder geval niet dezelfde route bewandelen als de betaalde route. In plaats van afgeronde cijfers krijg je dan namelijk een bereik te zien. Kijk maar:

Geen Cijfers, Maar Bereik in Google Zoekwoordplanner

Dit zegt veel minder natuurlijk.

Hoe kun je dan de zoekvolumes in Google Zoekwoordplanner zien? Doorloop daarvoor de volgende stappen.

Stap 1: Maak een Google Account (als je die nog niet hebt).

Stap 2: Log in op Google Ads.

Stap 3: Klik bovenin op ‘Tools en Instellingen’ en vervolgens links in het dropdown op Zoekwoordplanner:

Ga naar de Google Zoekwoordplanner

Stap 4: Klik op ‘Nieuwe zoekwoorden ontdekken’:

Nieuwe Zoekwoorden Ontdekken in de Google Zoekwoordplanner

Stap 5: Typ je zoekwoorden (maximaal 10) onder Beginnen met zoekwoorden en klik op ‘Resultaten ophalen’:

Typ een zoekopdracht in en druk op ENTER om het volgende zoekwoord in te typen!

Beginnen met Zoekwoorden in de Google Zoekwoordplanner

Stap 6: Selecteer vervolgens de zoekwoorden die je hebt ingevuld. Er verschijnt nu een blauwe balk. Klik daar op Brede Zoekwoorden en maak er Exacte Zoekwoorden van.

Je kunt deze instelling ook op Brede Zoekwoorden laten staan. Je krijgt dan uiteindelijk wel een hoger getal te zien, omdat Google allerlei soortgelijke termen onder deze noemer verzamelt.

Selecteer Zoekwoorden en Zet ze op Exact

Stap 7: Voeg de geselecteerde zoekwoorden toe aan je Plan door rechts in de blauwe balk op ‘Zoekwoorden toevoegen’ te klikken:

Zoekwoorden Toevoegen aan Plan in Google Zoekwoordplanner

Stap 8: Klik nu in de linkernavigatie op Planoverzicht:

Ga naar Planoverzicht in Google Zoekwoordplanner

Stap 9: Je ziet nu midden op de pagina iets als hieronder. Klik vervolgens op het onderstreepte bedrag rechts van die zin.

Wijzig je Standaardbod in de Google Zoekwoordplanner

Stap 10: Hier wil je nu het maximale bod invullen. Welk bedrag is dat? Vul maar eens een hoog getal in en druk op ENTER. Waarschijnlijk krijg je nu een melding die aangeeft wat het maximale bod is. Vul dat in:

Vul het Maximale Standaardbod in in Google Zoekwoordplanner

Stap 11: Kijk nu naar het tabelletje linksonder waar je zoekwoorden in staan. In de kolom Vertoningen kun je zien hoe vaak er per jaar exact naar dit zoekwoord wordt gezocht. Deel dit door 12 en je hebt het maandelijkse zoekvolume.

Heb je meer dan 5 zoekwoorden? Klik dan even op ‘Zoekwoorden’ linksboven in onderstaande tabelletje. Je krijgt dan alle zoekwoorden en vertoningen te zien.

Vertoningen in Google Zoekwoordplanner

Slotwoord

Ik heb je met dit blog laten zien hoe je zoekvolumes in de Google Zoekwoordplanner kunt achterhalen. Niet alleen als je advertenties hebt lopen, maar ook als je niet adverteert met Google Ads.

Het is wel goed om te weten dat de getallen die Google Zoekwoordplanner geeft, altijd schattingen zijn. En vaak zijn het grove schattingen.

Neem bordspellen top 10 uit mijn voorbeeld. Deze gaf bij de eerste, tweede en derde manier respectievelijk 880, 10-100 en 240 zoekopdrachten per maand.

De take away?

Gebruik de Google Zoekwoordplanner vooral voor trendanalyse. Kijk naar relatieve cijfers, niet de absolute. Kijk naar welke woorden er meer- en welke woorden er minder wordt gezocht. Baseer daar je content op!