Als je dit leest ben jij waarschijnlijk iemand die goed kan schrijven. Je hebt veel kennis in huis over een bepaald onderwerp en publiceert het ene na het andere blog. Maar toch blijven meer bezoekers uit…
Je zit in een super frustrerende situatie, I know.
Maar als mede-blogger (check www.spellenwijs.nl) en SEO specialist geef ik je graag wat tips om meer blog bezoekers uit Google te halen!
Daar gaan we.
1 – Schrijf over iets waar mensen naar zoeken
Voor een SEO specialist zijn er 2 soorten blog onderwerpen:
- Onderwerpen waar wel naar wordt gezocht
- Onderwerpen waar niet naar wordt gezocht
Beide zijn belangrijk voor bloggers, maar alleen de eerste gaat je meer nieuwe bezoekers uit Google opleveren.
Check. Onderwerpen waar wél naar wordt gezocht. Die heb je nodig.
Maaruh… Hoe vind ik die?
Je hebt 2 dingen nodig:
- Zoekwoorden
- Zoekvolumes
Als eerste heb je zoekwoorden nodig. Inspiratie waar je over kunt schrijven. In het kort zijn er een aantal plekken te noemen waar je ideeën vandaan kunt halen:
- Je hoofd
- Websites in de branche
- Vrienden en familie
Stel jezelf eens de vraag: waar heb je verstand van?
En scroll eens door wat websites in de branche. Concurrenten, forums, blogs, social media kanalen, enzovoorts. Welke woorden vind je daar? Iets waar jij over kunt schrijven?
Ook kun je vrienden en familie eens vragen waar jij over schrijft. Welke woorden gebruiken zij? Met welke vragen zouden ze bij jou komen?
Noteer steekwoorden op basis van de informatie die je krijgt. Vul die woorden vervolgens eens in bij Keywordtool.io.
Via deze tool krijg je een lijst met allemaal zoekopdrachten die zijn gebruikt in Google. Let daarbij ook op de tabbladen Questions en Prepositions!
Zo. De woorden zijn in de pocket.
Dan moeten we nu zoekvolumes gaan achterhalen. Daar heb je een aantal opties voor met de Google Zoekwoordplanner. Lees daarvoor mijn blog Google Zoekwordplanner Gebruiken: Gratis of Betaald?
Ben je bereid echt ver te gaan? Lees dan mijn blog over hoe je een uitgebreid zoekwoorden onderzoek moet doen.
NB: Onderwerpen waar jouw lezers niet naar zoeken kunnen overigens nog steeds interessant zijn. Dergelijke onderwerpen zou ik alleen meer schrijven voor je bestaande fanbase. Die bereik je al via social media of een nieuwsbrief. Deze content levert niet per se nieuwe bezoekers op, maar houd bestaande geïnteresseerd.
2 – Kies tijdloze onderwerpen
Als bloggers weten jij en ik als geen ander dat het veel tijd kost om een goed blog te schrijven. Schrijf daarom over onderwerpen die tijdloos zijn! Dan investeer je eenmalig wat tijd om een artikel te schrijven en daarna profiteer je nog jarenlang van een continue bezoekersstroom naar je blog.
Dit noemen ze Evergreen Content. Geïnspireerd door bomen die het hele jaar door hun groene blad houden en dus nooit de waarde van hun schoonheid verliezen.
De meeste blogs zul je trouwens wel af en toe moeten ‘onderhouden’. Zie bijvoorbeeld mijn blog met spellen voor 2 personen. Deze publiceerde ik in 2016. Maar er komen elk jaar weer nieuwe spellen uit. Dit is dus wel een blog die ik actueel moet houden.
Gelukkig zijn er ook blogs die je niet (of bijna niet) hoeft te onderhouden. Bekijk mijn blog met tips om Catan te winnen maar eens. Deze komt ook uit 2016. Zodra ik nieuwe tips bedenk kan ik ze wel toevoegen, maar het hoeft niet per se.
Behalve als de concurrentie het beter gaat doen natuurlijk ;). Dan zal ik mijn content weer beter moeten maken dan hun content.
Los daarvan blijft tijdloze content de meest verantwoorde vorm voor bloggers om te meer bezoekers uit Google te krijgen én efficiënt met hun tijd om te gaan!
3 – Analyseer je concurrenten
Even wat logica:
- Als je bezoekers uit Google wil, moet je een hoge positie hebben.
- Als je een hoge positie in Google wil, moet je betere content hebben dan je concurrenten.
- Als je betere content dan je concurrenten wil, zul je ze moeten analyseren.
Heb je een bepaald onderwerp gevonden? Zoek er dan eens op in Google en bekijk de resultaten die tevoorschijn komen.
Kijk daarbij naar de ‘snippet’ in Google zelf. Een snippet is niets meer dan het zoekresultaat in Google, zoals hieronder:
En bezoek vervolgens de pagina. Wat wordt er op de pagina verteld over jouw gekozen onderwerp? Wordt er gelinkt naar andere pagina’s? Worden er ook afbeeldingen en video’s gebruikt? Worden bepaalde vragen niet beantwoord waar jij wel het antwoord op weet?
Verzamel deze informatie voor de eerste vijf organische zoekresultaten (dus niet van eventuele advertenties!). Je kunt meer zoekresultaten gebruiken, maar met de eerste vijf resultaten kom je al een heel eind.
4 – Zorg voor een logische opbouw
Ga op basis van de informatie die je hebt gevonden een indeling voor jouw blogartikel maken.
In het geval van een ‘How To’ wordt dat een stappenplan.
In het geval van ‘kennisdeling’ over een begrip kan dat met een vraag & antwoord opbouw. Dat heb ik bijvoorbeeld gedaan bij dit blog over Zilvershampoos (toen ik nog bij Haarshop.nl werkte) of mijn blog over zoekwoorden onderzoek:
In het geval van een ‘lijstje’ geef je gewoon tips, producten, bestemmingen of diensten onder elkaar.
Zorg dat je ten minste de informatie behandelt die je concurrenten in hun blogartikelen ook hebben behandeld. Het liefst behandel je meer.
5 – Maak betere content dan je concurrenten
Oké. De basis staat. Dan is het nu tijd om betere content te maken dan die van je concurrenten.
Kun jij ergens dieper op in dan je concurrent? Doe het!
Heb jij mooiere of betere afbeeldingen dan je concurrent? Gebruik ze!
Weet jij überhaupt nog wat meer over een onderwerp? Deel het!
Jouw blog moet de ultieme bron worden waar aan de behoefte wordt voldaan van al die informatiegeile zoekers in Google.
6 – Kies een goede titel voor je blog
Weet je nog dat ik net zei dat je ook naar de ‘snippet’ in Google moest kijken? Dat komt omdat je daarmee jouw perfecte blogtitel kunt maken. En ook die moet beter zijn dan die van je concurrenten.
Here’s why.
Onderzoek van Moz uit 2016 gaf al aan dat het aannemelijk is dat CTR (Click Through Rate) invloed heeft op jouw positie in Google.
Stel, een pagina staat in Google op positie 4. Als veel mensen nu op dit resultaat gaan klikken, dan kan het zomaar zijn dat de pagina naar positie 3, 2 of zelfs 1 gaat. En dat betekent weer meer bezoekers voor je blog.
En hoe zorg je ervoor dat veel mensen op jouw resultaat klikken?
Juist.
Een goede titel!
Pak dus de titels van je concurrenten en maak een betere titel. Een titel die meer aandacht trekt, unieker is en waar je gewoon op WIL klikken.
- Dus niet: Reisbestemmingen in Thailand
- Maar: De 10 Mooiste Reisbestemmingen in Thailand!
En
- Dus niet: Gadgets 2020
- Maar: De 15 Tofste Gadgets uit 2020 die je MOET hebben!
Het helpt daarbij om een overtreffende trap te noemen en getallen te gebruiken. Hierdoor vallen titels meer op.
7 – Optimaliseer je blog voor SEO
Zo. Je hebt een goed onderwerp, betere content dan je concurrent en een mooie titel. Tijd om je blog SEO Proof te maken!
Er wordt vaak gezegd dat je moet schrijven voor bezoekers en niet voor Google. Ik ben het er daar niet mee eens. Je moet schrijven voor beide. Google heeft nu eenmaal zoekwoorden nodig om te bepalen waar een pagina over gaat.
Oké. Met alle updates van Google lijken zoekwoorden steeds minder belangrijk te worden, maar vandaag de dag zijn ze nog onmisbaar voor je blog áls je gevonden wil worden in Google.
Je hebt tijdens het zoekwoorden onderzoek (zie stap 1) diverse keywords verzameld. Deze moet je nu gaan verwerken in de content-elementen van je blog. Hoe je dit het beste kunt doen, leg ik je uit in mijn blog over SEO teksten schrijven.
8 – Get it out there!
Zodra je blog is geoptimaliseerd voor Google, is het tijd om ‘m te publiceren.
Je kunt nu door naar je volgende blog of zelfs even achterover leunen. Maar dan gaat het heel lang duren voordat je met je blog meer bezoekers realiseert.
Wat ik sowieso zou doen, is je blog indienen bij Google Search Console. Hoe je dit precies moet doen, leg ik uit in dit blog. Des te sneller je blog in de index van Google, des te beter.
Daarnaast loont het om je blog onder de aandacht te krijgen van geïnteresseerden.
Dus:
- Zet je blog op social media.
- Verwijs naar je blog op forums.
- Deel je blog met influencers die soortgelijke content delen.
- Overweeg om met je blog te adverteren in Google en op social media.
Waarom is het zo belangrijk om je blog onder de aandacht te brengen?
Nou, laat ik voorop stellen dat er geen direct causaal verband tussen ‘meer likes op social media’ en ‘hogere rankings in Google’ is. Ik denk alleen wel dat er sprake is van een soort indirect causaal verband.
Wat ik nu ga zeggen is vooral theoretisch en niet onderbouwd met onderzoek!
Want Google bepaalt de volgorde in de zoekresultaten real-time. Dat wil zeggen, elk moment van de dag kan de rangschikking veranderen.
Daarnaast gebruikt Google ook de browserhistorie om zoekresultaten zo relevant mogelijk te maken per bezoeker. Heeft een bezoeker jouw blog al eens bezocht (of vaker bezocht) via bijvoorbeeld social media?
Dan is de kans groot dat dit blog bij die specifieke bezoeker ook sneller op een hogere positie in de zoekresultaten wordt getoond.
En als de bezoeker er dan ook nog eens op klikt, kan Google niet anders dan erkennen dat dit een interessant blog is. Helemaal als niet één-, maar honderden of duizenden bezoekers er op klikken.
Kun je wat hulp gebruiken?
Met dit artikel heb ik je een stappenplan gegeven om met je blog meer bezoekers uit Google te halen. Er zijn ongetwijfeld meer tips te geven, maar dit helpt je een eind op weg. Dus succes!
Kun je toch nog wat hulp gebruiken? Neem dan gerust eens contact met me op!