Waarom Bloggen? En kun je beter zelf schrijven of een blogger inhuren?

Waarom Bloggen en Zelf Schrijven of Blogger Inhuren?

Als bedrijf kun je ontzettend veel profijt hebben van blogs. In dit blog vertel ik je waarom én leg ik uit wanneer je blogartikelen prima zelf kunt schrijven en wanneer je dit beter kunt overlaten aan een professionele blogger.

Om je een beetje structuur te bieden, heb ik het blog opgedeeld in de volgende onderdelen:

  1. Voordelen van Bloggen
  2. Nadelen van Bloggen
  3. Hoeveel bezoekers leveren blogs op?
  4. Zelf bloggen of een blogger inhuren?
  5. Hoe schrijf ik blogs voor mijn klanten?

1 – Voordelen van bloggen

Het grootste voordeel van blogs is dat je er relatief eenvoudig mee gevonden kunt worden in zoekmachines, zoals Google en Bing. Je biedt namelijk vaak veel tekst aan op een pagina. En ook al wordt er geclaimd dat de hoeveelheid tekst op een pagina niet uitmaakt, mijn ervaring is dat een grote hoeveelheid tekst het een stuk makkelijker maakt om gevonden te worden.

Een ander voordeel van bloggen is dat je kunt laten zien dat je ergens verstand van hebt, dat je een expert bent op het gebied. Zonder dat je überhaupt werk voor iemand hebt verricht, zal iemand je zo toch wat meer vertrouwen.

Tot slot heb je nog jarenlang profijt van je blogs. Bijvoorbeeld. Mensen zullen je blog (en dus jouw bedrijf) de komende jaren vinden in zoekmachines. Daarnaast bieden blogs een vorm van online informatievoorziening. Klanten vinden misschien sneller dáár het antwoord en zullen jou niet ‘lastig vallen’ met een vraag. Kun jij je tijd lekker in iets stoppen waar je geld mee verdient.

Van Bloggen heb je Jarenlang Profijt!

2 – Nadelen van bloggen

Bloggen biedt in theorie alleen maar voordelen, maar in de praktijk ook wat nadelen.

Het kan maanden duren voordat een blog goed gevonden wordt en nieuwe bezoekers naar je website oplevert. Dus als je €300 à €400 investeert voor een blogartikel, duurt het eventjes voordat je de effecten hiervan ziet.

Daarnaast kan een blog weliswaar garanderen dat je bedrijf zichtbaar is in zoekmachines én dat het nieuwe bezoekers naar je website realiseert… maar daar kun je niet van leven. Er moet wel omzet door worden gerealiseerd. Maar het effect van blogs is soms lastig te meten.

Neem het volgende voorbeeld. Stel je bent loodgieter. Iemand uit Doetinchem heeft een verstopte gootsteen, weet niet wat te doen en zoekt in Google naar verstopte gootsteen, wat nu? De persoon vindt jouw blog waarin jij tips geeft om dit op te lossen.

Op basis van jouw advies koopt hij of zij een bepaald middeltje om in de gootsteen te gieten. Het wordt probleem wordt verholpen. Top!

Enkele maanden later gaat de wc kapot. De persoon wil dit niet zelf oplossen en herinnert zich jouw naam. Hij of zij gaat direct naar je website, zoekt je telefoonnummer en belt jou om te helpen. De klant is binnen. Je kunt alleen moeilijk achterhalen of dit door het blog kwam.

3 – Hoeveel bezoekers leveren blogs op?

Naast bloggen voor klanten, heb ik ook mijn eigen blog over bordspellen: Spellenwijs.nl. Hier kan ik vrijuit praten over m’n hobby en er via advertenties nog wat aan verdienen. Maar dat niet alleen. Ik kan zo ook m’n schrijfvaardigheden blijven oefenen en in een snel ontwikkelend marketing landschap experimenteren met nieuwe ideeën.

Spellenwijs Logo

Zo. Klaar met deze schaamteloze zelfpromotie.

Ik stelde je even voor aan Spellenwijs omdat ik de resultaten van deze blogartikelen met je kan delen. Dan heb je een idee van wat hoe snel en/of goed blogs vindbaar kunnen zijn.

Check deze. In april 2019 publiceerde ik een blogbericht met mijn top 10 bordspellen. Hieronder zie je hoeveel unieke bezoekers (gebruikers) dit opleverde en hoelang dat duurde:

Waarom Bloggen? Check dit voorbeeld!

Nog ééntje dan. In augustus 2019 publiceerde ik een blogartikel met spelletjes voor 1 persoon. De resultaten zijn minder indrukwekkend dan de top 10 bordspellen, maar er wordt ook wat minder naar gezocht ‘spelletjes voor 1 persoon’. Het effect is echter hetzelfde:

Nog een reden om blogartikelen te laten maken!

Wat ik vrijwel altijd zie bij blogs, is dat je met 1 à 2 maanden bezoekers binnenkrijgt. Vanaf 3 maanden zie je een grotere stijging en met een half jaar zit je op het maximale wat je aan bezoekers kunt binnenkrijgen.

Even handig om te vermelden:

  • De hoeveelheid bezoekers hangt af van hoe vaak er naar de informatie in je blog wordt gezocht.
  • Ik heb het hier over bezoekers, niet over omzet.

4 – Zelf bloggen of een blogger inhuren?

Als je zelf een blog wil maken heb je de volgende eigenschappen nodig:

  1. Tijd
  2. Schrijfskills
  3. Kennis over het onderwerp
  4. Kennis over zoekmachine optimalisatie

Tijd spreekt voor zich. Zonder tijd kun je ook de pen niet in de hand nemen. Ook schrijfvaardigheid is wel duidelijk. Al merk ik dat dit nog weleens wordt onderschat. Goed schrijven en een boodschap overbrengen is een vak apart.

Daarnaast is kennis over een specifiek onderwerp cruciaal. Met een blog ga je inhoudelijk iets over een onderwerp vertellen. Dat kan door een betoog te houden, door vragen te beantwoorden of misschien wel een nieuwsbericht te delen.

Maar ook al bezit je bovenstaande eigenschappen, het is nog geen garantie voor een enorme bezoekersstroom naar je website. Je zult met je blog ook goed gevonden moeten worden in zoekmachines. En daarbij is kennis van zoekmachine optimalisatie belangrijk.

Moet je dus zelf een blog schrijven of er juist eentje laten maken?

Als je de 4 eigenschappen bezit die ik zojuist beschreef, dan kun je het prima zelf.

Zodra je één van die eigenschappen niet hebt, dan zou ik zeker eens overwegen om een blogger in te huren.

5 – Hoe schrijf ik meestal blogs met klanten?

Veel van mijn klanten hebben geen schrijfskills en kennis over zoekmachine optimalisatie. Wél willen ze tijd vrijmaken om te bloggen en ze hebben de kennis van hun vakgebied in huis.

De meest voorkomende samenwerking die ik als blogger aanga met mijn klanten, ziet er als volgt uit.

Ik onderzoek naar welke onderwerpen wordt gezocht, maak een selectie en bepaal voor de geselecteerde onderwerpen een blogindeling. Zie het als een inhoudsopgave, maar dan van een blog.

Vervolgens stel ik een lijst met vragen op die mijn klant mag beantwoorden. Want hij of zij heeft immers de kennis van het onderwerp. Of deze nu goed of slecht schrijft maakt niet uit. Ik ontvang namelijk de antwoorden en redigeer deze tot het blogartikel.

Uiteindelijk plaats ik het blog in een CMS zoals WordPress of Magento. Vervolgens kan de klant deze vóór publicatie inzien en controleren op juistheid. Na goedkeuring drukken we op ‘Publiceren’ en het blog is geboren.

Hulp nodig bij bloggen?

Of je nu zelf een blog wil schrijven maar wat input zoekt of juist een blogger wil inhuren die alles voor je op papier zet. Ik kan je erbij helpen. Neem dus gerust eens contact met me op om te kijken wat ik voor je kan betekenen (ik ben gevestigd in Doetinchem, de Achterhoek).