Zoekmachine marketing – Wat is het, wat levert het op en wat kost het?

Alles over Zoekmachine Marketing

Wanneer ik met potentiële klanten én klanten praat, hoor ik regelmatig de term ‘zoekmachine marketing’ vallen. Maar wat bedoelen we er eigenlijk mee?

In dit blog vertel ik je er alles over door veelgestelde vragen te beantwoorden.

Dit zijn de vragen:

  1. Wat is zoekmachine marketing?
  2. Welke vormen van zoekmachine marketing zijn er?
  3. Hoelang duurt het voordat je resultaat ziet met zoekmachine marketing?
  4. Hoeveel kost zoekmachine marketing?

1 – Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing is de verzamelnaam voor diverse acties die je kunt nemen om je website (of webshop) beter vindbaar te maken in zoekmachines, zoals Google en Bing. Het wordt ook wel Search Engine Marketing (SEM) genoemd.

2 – Welke vormen van zoekmachine marketing zijn er?

De twee bekendste, en eigenlijk ook de enige vormen van zoekmachine marketing zijn:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Adverteren in zoekmachines

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Met zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO en Search Engine Optimization genoemd) voer je acties uit die bijdragen aan de vindbaarheid van je website in niet-betaalde, organische zoekresultaten.

Je investeert hiermee vaak in de techniek van je website, de content die op je site te vinden is én het eventuele linkprofiel dat je website heeft.

Kenmerkend aan zoekmachine optimalisatie is dat dit vaak tijd en moeite kost. Maar als je eenmaal een goede positie hebt, kun je hier nog jaren profijt van hebben. Deze vorm van zoekmachine marketing is dus een lange termijn investering.

Adverteren in zoekmachines (SEA)

Met adverteren in zoekmachines (ook wel SEA en Search Engine Advertising genoemd) voer je acties uit die bijdragen aan de vindbaarheid van je website in betaalde zoekresultaten.

Je betaalt zoekmachines als Google en Bing om met je website op goede posities in de zoekresultaten te verschijnen. Deze posities zijn speciaal gereserveerd voor advertenties. Je betaalt zodra iemand op de advertentie klikt en naar jouw website gaat.

Kenmerkend aan adverteren in zoekmachines is dat je geld moet investeren, namelijk advertentiebudget. Maar je kunt op deze manier zeer snel zichtbaarheid en bezoekers voor je website realiseren.

Dat wil overigens niet zeggen dat Search Engine Advertising alleen voor de korte termijn is. Als je erin slaagt om met lage advertentiekosten nieuwe klanten naar je website te sturen, kan dit nog lang een mooie bijdrage aan je klantenbestand leveren.

Hieronder zie je een voorbeeld van zoekresultaten waarin ik zocht naar een hovenier uit Doetinchem. De zoekmachine marketing vertaalde zich hier naar advertenties (rode lijn) en organische resultaten (groene lijn).

Zoekmachine Marketing voorbeeld zoekopdracht Doetinchem

3 – Hoelang duurt het voordat je resultaat ziet met zoekmachine marketing?

Als je zoekmachine optimalisatie inzet, moet je rekenen op een paar maanden voordat je echt resultaat zult zien. Daarbij hangt het er wel vanaf wat je precies voor optimalisaties hebt doorgevoerd. Persoonlijk verwacht ik dat je ‘minder’ resultaat ziet bij het toevoegen van microdata (iets technisch), dan bij het schrijven van twee blogs.

Als je gaat adverteren in zoekmachines, dan is even de vraag wat je als resultaat wil zien. Meer bezoekers? Die zie je in 1 dag. Meer aanvragen of verkopen? Daar kan wat langer overheen gaan. Of is je doel een gezonde verhouding tussen kosten en inkomsten? Dan kan er al snel een maand of twee overheen gaan.

4 – Wat kost zoekmachine marketing?

De kosten voor zoekmachine marketing bestaan uit een aantal variabelen:

  1. Het aantal uur voor marketing
  2. Uurloon zoekmachine specialist
  3. Het advertentiebudget

Ten eerste is de vraag wat je wil laten doen. Wil je blogs laten schrijven? Wil je een technische scan van je website? Wil je vijf campagnes opzetten met Google Ads? En wil je zelf aan de bak of het volledig uitbesteden? Voor hetgeen dat je wil laten doen is een aantal uur nodig.

De logische, volgende variabele is het uurloon. Dat hoeft niet per se van een marketing bureau te zijn, want je hebt wellicht een marketing medewerker die uitvoerende taken kan oppakken. Het uurloon vermenigvuldig je met het aantal uur dat nodig is om de taak uit te voeren.

Tot slot kunnen er aanvullende kosten bijkomen. De voornaamste bij zoekmachine marketing is natuurlijk advertentiebudget. Je zult zoekmachines immers moeten betalen voor advertentieruimte.

Waar ik zelf altijd op let is dat deze kosten zichzelf uiteindelijk terugverdienen. Je investering moet de moeite waard zijn!

Heb je hulp nodig bij de zoekmachine marketing van jouw website?

Neem gerust eens contact met me op om te kijken wat ik voor je kan betekenen (ik ben gevestigd in Doetinchem). Zo kun je zoekmachine marketing volledig of deels aan mij uitbesteden. Maar ik kan ook een adviserende rol op me nemen waarbij jij zelf, of een collega, aan de knoppen draait!