5 Vragen over Zoekmachine Optimalisatie beantwoord!

Alles over Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie kan je op lange termijn écht veel opleveren. Toch is het voor velen een nietszeggend of onduidelijk begrip. In dit blog vertel ik je er alles over.

Dat doe ik aan de hand van onderstaande vragen:

  1. Wat is zoekmachine optimalisatie?
  2. Wat zijn organische zoekresultaten?
  3. Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines?
  4. Wat zijn synoniemen van zoekmachine optimalisatie?
  5. Wat kost zoekmachine optimalisatie?

1 – Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie is een verzamelnaam voor diverse acties die je kunt ondernemen om je website (of webshop) beter vindbaar te maken in de organische zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing.

2 – Wat zijn organische zoekresultaten?

Je hebt in zoekresultaten twee soorten zoekresultaten:

  • Organische zoekresultaten
  • Betaalde zoekresultaten

Betaalde zoekresultaten zijn niets anders advertenties. Je betaalt Google geld om jouw website in de zoekresultaten te tonen. Vanzelfsprekend zijn dit interessante posities, zoals bovenaan de pagina. Je staat er direct met een advertentie. Maar als je stopt met betalen is de advertentie weg.

Organische resultaten zijn alle andere resultaten. Deze resultaten ontstaan op een ‘organische’ manier. Het duurt soms maanden voor je goede posities behaald. Maar als je er eenmaal staat, kun je er járen blijven staan. Je kunt Google niet betalen voor die posities. Het enige dat je kunt doen is je website optimaliseren voor zoekmachines.

In het voorbeeld hieronder, waarbij ik heb gezocht naar loodgieter doetinchem zie je betaalde zoekresultaten aangegeven met een rode streep en de organische zoekresultaten met een groene streep:

Organische en Betaalde Zoekresultaten voor 'Loodgieter Doetinchem'

3 – Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines?

Als je aan de slag wil met zoekmachine optimalisatie zijn er in hoofdlijnen drie onderdelen waar je kunt optimaliseren:

  1. Website Techniek
  2. Website Content
  3. Website Autoriteit

Website Techniek

Het is niet vanzelfsprekend dat zoekmachines als Google en Bing je website laten zien in zoekresultaten. Ze moeten je website überhaupt kunnen vinden, kunnen crawlen (scannen) en kunnen indexeren (opslaan). Bij het optimaliseren van de website techniek zorg je er vooral voor dat zoekmachines je website dus kunnen opnemen in hun database.

Website Content

Met content (tekst en afbeelding) kun je jouw dienstverlening of assortiment laten aansluiten op het zoekgedrag van potentiële klanten. Ik heb bijvoorbeeld deze pagina aangemaakt over ‘Zoekmachine Optimalisatie’, zodat mensen als jij mij kunnen vinden. Zonder deze pagina werd dat een stuk moeilijker!

Website Autoriteit

De laatste factor waarmee je de vindbaarheid van je website in zoekmachines kunt verbeteren is door het vergroten van je autoriteit. De meest bekende manier om dit te realiseren is via ‘linkbuilding’. Als er veel betrouwbare websites naar jou site linken, is dat voor zoekmachines een signaal dat je vast iets interessants te melden hebt. Genoeg reden voor Google en Bing om jouw website iets beter vindbaar te maken!

4 – Wat zijn synoniemen voor zoekmachine optimalisatie?

Er wordt nogal met wat termen gegooid in deze branche. Maar als men het over onderstaande termen heeft, dan heeft men het over hetzelfde als zoekmachine optimalisatie:

  • Search Engine Optimization
  • SEO
Zoekmachine Optimalisatie is Nederlands voor Search Engine Optimization (SEO)

Ik merk dat de term ‘zoekmachine marketing’ ook nog weleens wordt gebruikt als synoniem. Maar daar ben ik het niet helemaal mee eens.

Ik zie zoekmachine marketing als overkoepelende dienstverlening. Je kunt dit op twee manieren uitvoeren, namelijk door:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Zoekmachine advertenties

Ofwel, ik zie zoekmachine optimalisatie als onderdeel van zoekmachine marketing.

5 – Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Wat kost zoekmachine optimalisatie?

Deze vraag is helaas niet eenduidig te beantwoorden en hangt af van een tweetal factoren:

  1. Hetgeen dat moet worden geoptimaliseerd.
  2. Het uurloon van de SEO specialist of medewerker.

Met onderstaande voorbeelden zal ik illustreren dat met name factor 1 verschillende kostenplaatjes met zich mee zal brengen.

Je kunt de techniek van een kleine website in één of twee uur analyseren. Komt er niets uit naar voren? Top! Dan is je website technisch in orde om door zoekmachines geïndexeerd te worden.

Maar zijn bepaalde onderdelen niet zoekmachine-vriendelijk? Dan dient er een advies met de webbouwer te worden gedeeld. Deze brengt dan al snel weer kosten in rekening. Bovendien zal de SEO specialist opnieuw moeten controleren of de techniek daarna wél geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Ook dit brengt extra kosten met zich mee.

Wat betreft het optimaliseren van content… dit kun je zolang blijven doen als je wil. Stel je bent een loodgieter uit Doetinchem. Dan wil je in ieder geval content op je website hebben die aansluit bij een zoekopdracht als loodgieter doetinchem. Het optimaliseren van de content op een webpagina om op deze term gevonden te worden kost een paar uur.

Maar potentiële klanten kunnen natuurlijk op veel meer manieren naar jouw dienstverlening op zoek zijn:

  • help mijn wc is verstopt
  • lekkage wasbak
  • nieuwe waterleiding tuin

Als je ook hier content voor wil creëren, brengt dat natuurlijk extra werkzaamheden, en dus kosten met zich mee.

Wil jij jouw website optimaliseren voor zoekmachines?

Misschien heb je zelf een goed idee wat je moet doen. Helemaal top! Maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen en hoe je dit aanpakt? Neem dan gerust eens contact met me op (ik ben gevestigd in Doetinchem)!

Je kunt zoekmachine optimalisatie aan mij uitbesteden, maar ook advies krijgen zodat jij zelf een uitvoerende rol op je neemt.